Påskbordet är väl ett förklätt julbord? Eller?

Efter fyra och en halv timmas sömn var jag som solen själv och cyklade med glädje och lätthet till Flygstaden för att jobba på Maxi. Eller inte...
Vaknade illamående och fick bara i mig lite te och knäckemackor efter en lång stunds trugande med matlusten kontra hjärnans vetskap om att mat ibland kan ta bort ett lätt illamående.
Yeah, right.
Och det var knappst med lätthet benen trampade runt pedalerna som fick cykelhjulen att rulla mot Ica Maxi. Motvind. Motvind. Motvind. Jag gillar
Motvinden, i pappersform som studenttidning, men inte som ett fenomen skapat av vinden.

Påskhelgen är på ingång, vissa kanske redan har börjat konsumera de stora mängder av ägg som ska konsumeras av oss svenskar denna helg. En annan gick raskt förbi den hyllan under inköpspasset. De kommer ändå bara mossas i packningen och resultera i ett vilt äggkaos i min väska innan jag når hemmets lugna vrå. Mm.. men ett stekt ägg kanske hade varit lite, lite, lite gott ikväll..
Påskmat är ett underligt påfunn. De som kom på att man måste äta speciell "påskmat" kan inte ha varit så kreativa då de praktiskt taget rippade hela julmatsidén och bytte ut prefixet jul- till påsk-:
 Julmust, julgodis, julskinka blir således påskmust, påskgodis, påskskinka (japp, den sistnämnde hade jag inte hört talas om innan den rullade förbi på kassabandet idag, men den finns tydligen).
Man äter ju även kalkon, ägg, lax och sill på både påskafton och julafton.
Lite mer fantasi hade ju varit trevligt.
För oss som inte gillar jul/påskmat är det verkligen löjligt. Jag kan få ner lite rökt lax, men det kan jag ju äta när som helst på året för den delen.


Gårdagens spelning på Kårpuben kanske inte gick till historen, men det var riktigt trevligt ändå. Det blev tyvärr aldrig något tryck på dansgolvet (varken på Lilla eller uppe i Klubben). Höjdpunkten skapades av ett gäng galna tyskar som kom in precis i rättan stund, Kraftwerk ljöd ur  högtalarna och lockade dem ut på dansgolvet.


Lasse: Kul att Du gillade benvärmarna! Kanske kan jag locka med ett par specialdesignade just till Dig? Special price only for you, my friend!

Seinfeldt väntar, lockar, lurar i dvd:n. Ska inte somna i soffan... eller kanske, en stund.
Mm.. glad påsk!

/Elin, som för övrigt funderar på att skaffa sig ett tålamod. Men vid närmare eftertanke så "är ju tålamod en dygd" (citat: en städad man onsdag ca 02:17). Vet inte riktigt om det är min grej.. kan ju testa.. jag ger det en vecka. Max.


Kommentarer
Postat av: Kanske ska be nån laga dem?...

... eftersom ni verkar ha "kassa band" ;)

2007-04-07 @ 03:29:01
Postat av: Elin

Haha! Och jag som är lite av en skriv-ihop-fascist! Usch vad hemsk att jag själv gjort detta pinsamma misstag, men det blev ju en helt annan innebörd i meningen, haha. (Funderar starkt på att låta felskrivningen vara kvar, men perfektionisten i mig kan inte låta bli att ändra..)
Tack för uppmärksamheten!
:-)

2007-04-07 @ 09:40:32
Postat av: Pernilla

Ja, visst är det som att äta julbord en andra gång vid påsken. Men godiset är faktiskt inte det samma. Chokladägg, skumägg och marsipanägg äter man ju inte vid jul, och som tur är handlar påsken (i alla fall enligt mig) om godiset!

Glad Påsk!

2007-04-08 @ 12:13:22
Postat av: Lasse

Haha,

nä, du behöver inte göra ett par till mig med! Sällan jag använder sådana, jag föredrar riktiga byxor =) Annars tack...

2007-04-10 @ 08:54:56
Postat av: Elin

Men Lasse, de är ju som ett komplement till byxorna! En accessoar så att säga.. Men, men, ångrar Du Dig så vet Du vart Du ska vända Dig :-)

2007-04-10 @ 12:15:33
Postat av: Elin

Pernilla > vet Du, jag har en ny misstanke angående jul-/påskmat, det hela är bara en förberedelse inför den riktiga höjdpunkten: MIDSOMMARMAT!
Detta borde kanske känns något lamt i jämförelse, men idéerna tog väl helt enkelt slut..
Håller dock med om att godiset är en av höjdpunkterna, fast det liknar ju också julgodiset, egentligen... samma godis fast annan form. Till jul är allt tomtar och granar och till påsk är det kycklingar och ägg.
Mår för övrigt fortfarande något illa av tanken på alla ägg som äts under påskhelgen: riktiga, choklad, skum, marsipan.

2007-04-10 @ 12:21:10
Postat av: Lasse

Jag verkar ha synnerlig dålig koll på hur benvärmare ska användas! Jaja, får jag ett sug efter benvärmare nån gång så hör jag av mig!

2007-04-11 @ 08:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback