Den stora köttbullstriumfen

Äntligen helg.

Hade opponering på c-uppsatsen i torsdags.

Det mest intressanta med hela opponeringsdagen skedde dock under lunchpausen. Vi begav oss till
kåren för att fylla våra tomma bukar. Det serverades pasta och köttbullar. Girigt hamnade jag först i kön och började lassa upp föda på tallriken. I fruktan över eventuella/troliga begränsningar gällande antalet köttbullar man fick förse sig med skyndade jag att sleva på precis så många jag ville ha: 9 st. Mattanten (eller vad man nu ska kalla hon som tar betalt) beskådade tallriken och gav mig sedan en begrundande blick... "Shit", tänkte jag. Hade jag tagit för många köttbullar? Skulle hon skälla på mig? Skulle jag beordras att med skam i blick och förnedrat sinne tvingas lämna tillbaka köttbullar? Det hela gick så fort, men jag hann ändå tänka så många tankar. Som om tiden stod stilla...

- 40 kronor, sade mattanten.
Jag sprack upp i ett triumfartat leende, betalade och begav mig till min plats.

Strax därefter kom Ivar, som stod bakom mig i kön. Han sneglade avundsjukt på min tallrik. Med en nedslagen och uppgiven min satte han sig ner och förklarade att mattanten givit honom klara order om att han max fick plocka åt sig 6 köttbullar. Där gick gränsen för det tillåtna. En sjunde köttbulle på tallriken skulle placera honom i samhällets dunkla periferi, som en moralbefriad brottsling. Som en kriminell. Som en simpel tjuv. En mattjuv.

Och där satt jag med min maffiga tallrik, prydd med 9 stolta köttbullar. Genast blev köttbullarna så mycket godare! Jag satt och mumsade stöldgods! Eller var de 3 extra köttbullarna en kärleksgåva från mattanten? Eller hade hon en sådan respekt för mig att hon inte vågade säga ifrån? Det var svårt att veta, men vetskapen att 6 köttbullar var maxgränsen förhöjde hela måltiden flera dimensioner. Vilken kulinarisk triumf!

Sen måste jag faktiskt ta chansen att yttra mig angående menyvalet på kårpuben den dagen... Hur, hur, hur tänkte de!? Hur resonerade de när de valde tråkigt kokt pasta och tråkigt uppvärmda köttbullar som dagens rätt? Hur, hur, hur? Vilken STUDENT tycker det känns kul att slänga ut 40 kr för en sådan rätt? Åtminstone jag, som fattig student, känner att jag får nog av sådan tråkig budgetmat på egen hand. Kåren har ju ofta rätt bra luncher, sådant man som student inte föräter sig på hemma. Låt det gärna alltid vara så.

Apropå köttbullar kommer Christer på besök över helgen. Lär bli en lördag i glädjens tecken. Särskilt kvällen och natten...

Apropå glädje hoppas jag på 90 minuter för Henrik Larsson. Och mål så klart.

Apropå mål, blir det nog en Delal Special med vitlökssås från Hawaii till frukost/middag på söndag.

Slutligen, apropå Hawaii, är jag rätt trött på Halmstads o-hawaiianska väder just nu.

Over and out.

Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback