Storleken spelar roll?

... eller är det formen som är viktigast?

Tjaba.

Mina önskningar om snöns försvinnande har ju uppfyllts någorlunda snabbt och någorlunda effektivt. Nu ser jag gärna att det blir vårvärme ganska snart. Ska vi säga... I mitten av februari någon gång?

Fick ett samtal från Christer i fredags kväll. Han lät onykter. Det berodde antagligen på att han var berusad. Han hade en fråga.

- Vad heter huvudstaden i Slovenien?

- Ljubljana, svarade jag - spontant imponerad över mina geografiska kunskaper.

Sen hörde jag hur någon fylltratt i bakgrunden började skräna om Burkina Faso. Då lade jag genast på luren. Det gäller att sluta när man är på topp. Undvika frågan innan den ställs. Ouagadougou heter den visst...

Vrede och sorg. Det är vad jag känner efter
domarskandalen i Manchester. Henrik Larsson rånad – mitt på ljusa dagen. Usch! 

Jag har den senaste tiden funderat mycket på när man får mest banan för pengarna...

Låt säga att jag köper prick 800 gram bananer. Får jag mer eller mindre ätbar banan (fruktkött) om jag köper några få stora, eller ett stor klase små? Vilka bananer bär på störst andel onödigt skal – stora eller små?

Spontant känns det som att man borde få större andel frukt om man köper stora bananer. Eller... Åtminstone tjocka... Och långa?  Fast å andra sidan... Stora bananer kanske har tjockare skal?

Men om jag tolkar mina gamla geometrikunskaper korrekt borde en så klotlik (bollformad) banan som möjligt innehålla minsta möjliga andel skal och mesta möjliga andel fruktkött? Så tjocka bananer som möjligt alltså... Eller?

Ska se om jag orkar göra djupare efterforskningar i ämnet. Jag vill ju verkligen inte spendera en massa pengar på bananskal helt i onödan.

Visste du förresten att bananen är ett bär?

Ha det!

Björn


Kommentarer
Postat av: Banarne

Gamla bananer har, när de blir sådär äckligt bruna, ett otroligt tunnt skal.
De borde utan tvekan vara de mest prisvärda(?). Iaf om man kallt jämför skalvikt i relation till bananens vikt som helhet.
Tyvärr för alla prismedvetna konsumenter är det ju dock så att halvruttna bananer smakar riktigt vidrigt och i största möjliga mån måste undvikas.

Betala gärna en krona eller två mer och få dig en god banan!

2007-01-30 @ 23:19:31
Postat av: Björn

Gamla bananer är verkligen ett gissel. De är inte goda. Dessutom luktar de så himla mycket mer än mindre mogna bananer. Bananer är som godast när skalets färg innehåller 85% gulhet och 15% grönhet. Mumma!

2007-02-02 @ 15:21:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback