Brutalt bestialisk brödbluff - barskrapad Björn bedrövad

Livet är verkligen emot mig just nu. Den som läste om min nedriga nederlagsdag eller om hur jobbigt det var för mig när collegefesten avbröts för tidigt har säkert väldeliga sympatier med mig.

 

Känsliga läsare ombedes därför härmed att avbryta läsandet, ty motgångarna i mitt skärseldsliknande studentliv fortsätter att drabba mig.

 

Igår var jag nämligen på Ica Maxi för att handla lite matvaror. Mjölk köpte jag. Jag köpte även tandkräm och ost. Dessutom köpte jag en burk tonfisk. Dessa varor är dock i sammanhanget oväsentliga. Vad jag vill berätta om är bröd.

 

Det var specialpris på Axas bröd "GI-rutan". Två för 32 kr. Det kändes som ett erbjudande för bra för att vara sant. Jag gnuggade mina ögon och nöp mina armar, men prismärkningen stod kvar. Eftersom bröden normalt kostade 17.90 kr/st tjänade jag hela 4 kr på det unika erbjudandet. Ica Maxi made me an offer I couldn't resist.

 

När jag kom hem tänkte frysa in brödrutorna i kvantiteter om fyra. Det kändes som en lagom frukostportion och var dessutom ett lämpligt antal  eftersom brödförpackningarna skulle innehålla 12 rutor.

Jag började sortera och dela in brödrutorna i fryspåsar när jag plötsligt fann mig själv först förbryllad, sedan chockad och bestört. Det saknades en brödruta! Jag hade betalt för 24 brödrutor, men erhållit ynka 23!

Var inne på Axas hemsida idag för att hitta någon slags klagomur. De skriver att det underlättar för dem om man anger produktens bäst före datum och dylikt om man vill höra av sig om en viss produkt. Så nu ska jag hem och kolla upp bröduppgifterna, sen får vi helt enkelt se vad Axa har att säga till sitt försvar.

Ser dessutom på GI Viktkolls hemsida att GI-rutan marknadsförs som ett bröd med lågt GI-värde, men att det med GI Viktkolls mått mätt faktiskt bara har medel-GI, inte lågt GI.

 

Så här lurad, ja närapå kränkt har jag inte känt mig sedan collegefesten avbröts alldeles för tidigt.

 

Min konservöppnare är dessutom fortsatt försvunnen.

Livet är en tik.

 

Björn


Kommentarer
Postat av: Björn

Extramaterial:

Glömde nämna att min gräddost är helt förbannat omöjlig att hyvla och att uppackningen av min träningsväska spred en obehaglig lukt i hela lägenheten. Dessutom tappade jag en stekt korv (colbaz) på golvet när jag skulle lyfta den från stekpannan till tallriken. Jag åt upp den ändå.

2007-03-06 @ 01:07:28
Postat av: mats

rätt åt dig.. cry-baby

2007-03-06 @ 13:57:54
Postat av: Slumpmässig besökare

Tjänade eller sparade du pengar på brödet kan man fråga sig.

2007-03-06 @ 22:04:27
Postat av: Björn

Pris per brödruta (24 st) vid normalpris (17,95x2 = 35,90 kr) blir 1,50 kr.

Pris per brödruta (24 st) med rabatterat pris (32 kr) blir 1,33 kr.

Pris per brödruta (23 st) med rabatterat pris blir 1,39 kr.

Varje brödruta blev alltså billigare trots att det saknades en. Det är dock en ansenlig skillnad på 1,39 kr per ruta och 1,33 kr.

Nu spelar detta dock mindre roll eftersom Axa gått med på förlikning och har postat en varucheck. Jag är mycket spänd på beloppets storlek...

2007-03-07 @ 01:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback