Hemma i Halmstad

  "Värmen sitter kvar länge" mmm... reklamslogan, men sant så det förslår. Solbrännan är jag dock inte lika säker på. Redan på flygplatsen nere i Agadir kändes det som om den ramlade av medans jag tog steget genom säkerhetskontrollen. Men som sagt: "värmen sitter kvar länge". I själen.

Ska inte tjata för mycket om min semestervecka då vissa läsare kanske kan känna ett sting av avundsjuka, men ett ska sägas: jag har laddat upp bra med energi inför den nyss startade delkursen med namnet Estetiska läroprocesser.

Sedan vi hördes av senast blev det en busstripp över berg och genom dalar. Skranglig buss med klenmagade marockaner och två bleka svenskar (vi!). Först förstod jag inte varför han som sålde biljetter gick omkring och delade ut små svarta plastpåsar. Vad ska jag med det till? Jag har inget skräp att slänga.
Men det tog inte många minuter förrän myntet ramlade ner: marockaner blir lätt åksjuka! Japp.. det spyddes hej vilt, och inte bara små barn som man kanske skulle gissa på först. Storvuxna karlar hostade allt också upp.. hehe.. lite äckligt, men fascinerande!

 Slutdestinationen var Essaouira, en hamnstad. Där blev det två nätter på ett mysigt litet hotell mitt i medinan (gamla delen av staden, innanför ringmuren). Handlade lite keramik och åt färsk grillad fisk som vi själva fick peka ut.
Veckans höjdpunkt infann sig också här: middag hemma hos en marockan vid namn Ali (tror jag..) och hans två vänner, varav den ene är gift med en norska som han har ett barn ihop med. Han hade även bott ett år i Norge och pratade flytande norska. Lite underlig känsla att kunna prata svenska med en norsk marockan...
Maten bestod av den typiska rätten tajine, en slags gryta gjord i ett speciellt kärl som den dessutom serveras i. Man äter alla ur denna gryta och man äter med hjälp av bröd (inte bestick!). En riktigt minnesvärd kväll!

Första dagen hemma var det dags att ta tag i skolan och ovan nämnda kurs. Lektion i hemslöjden lokaler där vi fick vara kreativa och skapa någonting av toktvättat ylle. Det blev ett par benvärmare i en ljusblå färg. Kände lite smått opassande med tanke på vädret, men ganska coola ändå.

Nu blir det lasagne och tv-tittande.

/Elin

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kräver bild på benvärmarna... :D

2007-03-30 @ 21:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback