Folkhälsovetenskap - Old School

Hemma i Halmstad igen efter en turne Halmstad->Stockholm->Umeå->Stockholm->Halmstad. Mången öl slank ner under mången dag i rad och när jag satt där i söndags på flyget och kritiskt reflekterade mitt näringsintag under de senaste dagarna nåddes jag av tröst och uppmuntran från oväntat håll... Carl von Linné!

Läste en kolumn i DN:s söndagsbilaga om Linnés arbete och alster som friskvårdare. Konstigt att jag har tragglat mig igenom hela 10 poäng folkhälsovetenskap på Högskolan utan att höra talas om Carl von Linnés teorier...

I en avhandling om ölets betydelse för folkhälsan, publicerad 1749 skriver Linné bland annat:

"Öl recommenderas icke för dem som äro däste, pussige och fete ... däremot bekommer det dem väl som äro magre och uttorkade ... Starka arbetare måste hafva godt öl om de skola uthärda, ty utaf vatten, thé och coffé bliva de utmärglade. Alla vattudrickare äro magre, och alla öldrickare fete."

Linné menade att ett gott öl, gjort på goda ingredienser är:

"... tjänligare än all annan dryck för vår nation ... I synnerhet för den som haver tillbörlig och daglig motion eller ett strängare arbete."

Med dessa sällsynt kloka ord kände jag att jag kunde leva vidare i min, tydligen, högst hälsosamma livsstil och fira söndag (jorå...) och sedermera Valborg som sig bör.

Annars... Blir det lugnt ikväll. Blir till att kolla Milan - Manchester United. Bör bli en intressant match. Sitter och värmer upp med lite Sverige - Schweiz... 5-0 blev det precis nu i skrivande stund.

Just det! Krigge har lånat ut sin cykel till mig. Det är alldeles fantastiskt. Idag cyklade jag till skolan. Det kändes verkligen bra.

Hej så länge...

Björn

Kommentarer
Postat av: mats

Nu kanske ni/du förstår varför jag läser folkhälsa!! Linne rules!! Skål kosmonauter!

2007-05-02 @ 20:00:26
Postat av: Lena Ekmark

Av någon anledning blir jag mer orolig för det där med cykeln än ölförtäringen..

2007-05-02 @ 21:12:23
Postat av: josse

gud så trevligt att det skrivs igen.

Postat av: Lena Ekmark

Och på lördag: FUDGE BOY från start till mål....
Farsan

2007-05-04 @ 13:51:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback