Lite Pippi Långstrump borde spridas i Kina

Är lite smått förkrossad.

Tror jag har början till något som kan utvecklas till benhinneinflammation och känner mig omotiverad av tanken att inte få skutta runt som jag vanligtvis gör.

Snyft, morr och grrr.

Kan lika gärna gå i ide.


Så tittade jag ikväll på en dokumentär som handlade om kvinnor i Kina och deras strävan efter skönhet.


Skönhetstävlingar har varit bannade av kommunist-Kina ända fram tills nu.

En tävling tillåts nu och den uppmuntrar skönhetsoperationer.

Regeln för att vara med i tävlingen som gällde var:

Ett certifikat som sade att du hade gjort skönhetsoperationer. Ju fler desto bättre.

Och till vinnaren av förra årets skönhetsoperationstävling stod en fet man med utstående tänder i arméoutfit och sade:


Kvinnlig skönhet är en sällsynthet. Den bör uppmuntras.


Som sagt ni som läser lite av mina bloggar kanske inser att när detta yttrades så tuggade jag redan på soffkudden och svor ramsor till en döv fyrkant.


Det värsta var att på de flesta ansökningsblanketterna till arbeten som exempelvis guide eller ingenjör så sattes längd ut som kriterie. Längd?

Vilket har resulterat i en epidemi av unga flickor som förlänger benen i Kina.


Västerländsk skönhet är det som är målet.

Ett snitt vid mongolvecket som det visst heter med lokalbedövning av en före detta tandläkare, så hade flickorna ovala ögon istället för smala.

De fyllde ut ansiktet med fluff för att få en ovalare, mer europeisk ansiktsform.

Och de gick igenom smärtsamma operationer för att förlänga benen.
Sängliggandes i ungefär ett år, för att långsamt dras ut tio centimeter på längden.


Och här sitter jag med många centimeter under det normala. Det bränner under huden vid skenbenet och jag vill inget annat än att röra på mig. Sjuk värld.


Också tänker jag så här.

Attraktiv kvinna möter attraktiv man på krogen. De blir tillsammans.

De är så snygga tillsammans att man får ont i ögonen.

Attraktiv kvinna blir med barn med attraktiv man, de gifter sig och bygger bo.

Allt är frid och fröjd.

Tills barnet ramlar ut och attraktiv kvinna och attraktiv man undrar vems det är?

Who´s that ugly kid?

Vem är det som har något att berätta?


Inget ont mot någon som fixat av diverse skäl, men ni förstår vad jag menar.

Det kan möjligen förvirra och saker kanske blir komplicerade?

Vi kanske bli som två arter som för krig mot varandra som i alla science fictionserier?


Minifilosofi: 1. Korta ben sinkar farten. Men jag har inte bråttom 2. Varje flicka borde ha en egen Pippi Långstrump.

/Lena


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller på dig Lena - som alltid :)
Min lillasyster brukar säga en klok sak (som du vet når vi två inte heller särskilt högt över havet..), hon brukar säga: Underbart är kort.
Så sant :)

Och du, "ibland är det de små människorna som hyser den största kärleken"!

KRAM

2007-11-28 @ 10:32:41
Postat av: Lena

Ibland säger du så kloka saker Sara!
Eftersom jag är kortare än både dig och din syster så måste jag ju ha jättemycket kärlek ju.
I like den tanken.
Kram

2007-11-29 @ 23:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback