Tänkartorsdag

I dag är det en sådan där dag då knasiga saker händer. Och en sådan där dag då jag måste fundera över varför allt är så knasigt.

Som i morse cyklade jag ner på stan för att hämta upp enkäter till vår arbetsanalys. När jag rull rull, tramp tramp och squink squinkar fram på storgatan så sitter där en tjej. Hon slänger upp en gitarr, lägger fram en mössa, sätter fram en skylt och tar ton... Jag läser på skylten. Men tänker, jag måste sett fel? Så jag sneglar med listiga ögon återigen när jag cyklar tillbaka åt andra hållet. Jajemensan. Där stod det:

Till London och skönhetsoperation. 

Och jag sneglade listigt åt ena hållet för jag tänkte här står ju säkert hela möhippegänget redo. Men nej.
Och jag sneglade listigt åt andra hållet och tänkte att dolda kameran måste vara här någonstans. Men nej.
Till slut tänkte jag att jag nog inte var så listig, utan det kanske bara var så här tragiskt som det stod.

Eller nä...jag bestämmer mig just i denna stund för att denna tjej höll på med ett socialt experiment som säkert skulle bevisa någon smart poäng.
Jag hoppas det.

Senare när jag skulle handla så hände något som fick mig att tänka på Sverige och att vi är så ruskigt bra på att stå i kö. Att vara duktiga. Att vänta på vår tur. Eller?

Jag hade tagit en plastpåse och stod framför de skinande äpplena. Jag skulle precis böja mig fram och ta det perfekta äpplet när en tjej som jag sett i ögonvrån, rundar mig, kommer upp på min vänstra sida, sträcker sig över mig och tar mitt äpple, det perfekta äpplet!!!!
Får man göra så? Finns det inga omkörningsregler? Inte köra om på insidan! Inte sno min parkering! Inte bara göra så där! Va! Mitt perfekta äpple. Så fräckt.

Så nu har jag funderat på Sverige i världen och jag känner så här. Bisarra saker... kanske bara blir allt vanligare?
Är det bra eller dåligt?
Konst, litteratur, och folk blir fräckare för att skapa poäng. För att synas mer.
Hur bisarr kan världen bli och kommer vi att hänga med?

Minifilosofi:  När tankarna är slut så kanske man ska sova.
Lena



Kommentarer
Postat av: Elin (ex-bloggare)

hahaha, jag såg henne också! Jag cyklade förbi drygt klockan 10 och hörde henne första bara (cyklade bakom) och blev helt chockad. Ofta är gatumusikanterna ganska bra...men vad hände? jaja, jag ska inte säga att jag är så mycket bättre, men intressant att få veta hur det såg ut från "andra sidan". Undrar verkligen om det var ett experiment?

2007-10-05 @ 09:15:38
Postat av: Lena

Trevligt Elin, att du kikar in...ärad är jag.
Ja, mycket weird upplevelse. Tänker fortfarande på henne. Så man vet aldrig hon kanske sysslade med någon fräck konst av något slag....eller så ja, är det så här tragiskt.
Lena

2007-10-07 @ 18:10:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback