Att åstadkomma småtankar och småsaker

Jag har bytt alarmsignal på min mobil.
I stället för det sedvanliga pling plongandet så vaknar jag nu till att en otrevlig besk radioröst talar om för mig hur patetiskt mitt snoozande är och att jag borde gå upp och göra något av mitt liv.
Att jag borde stiga upp ur sängen och åstadkomma något.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om radiorösten får mig peppad för den kommande dagen eller om jag egentligen bara blir på fruktansvärt dåligt humör.

Antagligen båda, men jag kanske ska kalla det skuldkänslor egentligen.


Åstadkomma något?

Jag undrar om jag har det idag?

Jag hade stora planer för åstadkommanden.

Jag skulle åstadkomma ett projekt i fysiologi till fulländning idag.  

I stället har jag hälsat på solen i en box, tränat, kollat på film, blängt på skolböckerna, dreglat i en klädkatalog och suttit, respektive halvlegat i Maddes bekväma soffa och tänkt på det perfekta snackset. 


Helgen passerade relativt lugnt, jobbet ackumulerade inga elaka kunder, istället fanns det tid att smygäta cheesecakeglass.

På lördagsnatten fick jag och mina vänner erfara hur det kändes att vara ett fem i två ragg.

Men vi tackade artigt nej till den ensamma killen som vågade sig bort till oss.

Väldigt modigt, eller ja, kanske bara väldigt många öl:)


Det perfekta snackset?

Man blir törstig av choklad, får inte riktigt nog och man tappar det i Maddes vita soffa. Dumt.

Man blir törstig av nötter, chips, popcorn och energiinnehållet i en näve motsvarar hela dagens matbehov.

Frukt kan vara schysst om det inte vore så att jag blev hungrig av att äta det.

Jag tror att jag kommit fram till att glass borde vara det ultimata. Det mättar, man blir inte törstig, lagom sött, lagom fluffigt - ganska lagom helt enkelt.

Krävs kanske närmre analys?


I morgon är det overallsgasque för TBI och vi ska tydligen dyka upp i sopsäckar som klädnad. Jag försöker undkomma genom att blygt stå i baren och öppna flaskor till alla törstiga.

Att iaktta är det bästa, i alla fall med kameran i högsta hugg.


Nu är det nattuggletid och jag borde sova, kanske mest för att jag inte ska få ett psykbryt i morgon när min mobil ringer halv sju för morgonsim och talar om för mig hur oduglig jag är.


Minitanke: Att tänka på åstadkommanden är väl att åstadkomma något, eller?

/Lena


Kommentarer
Postat av: Gran

Då passar jag på att slänga in ytterligare ett tips. Tänk på HV. Då vaknar du skrikandes och kutar ut ur lägenheten som en skållad bålgeting i röven på en sengångare.

2008-02-06 @ 01:09:23
Postat av: Tapio

Hm. Ja, glass är bra. Glass är gudomligt! Men glass mättar ej. Efter 1,8 liter kan man känna sig illamående..och sockersakigt..men jag blir inte mätt. När jag käkat på Warehouse taco-/panpizzabuffé i Gbg så bruakr jag "lugna magen" med en, så kallad, Jättevåffla; 3 valfria kulor, mjukglass + valfri(tt) topping(/strössel).

P.s. Det kan dock bara vara jag som evolutionens, eller mutationens, väg har anpassat mig till glass ;)

2008-02-06 @ 02:07:12
Postat av: Lena

Me like glass.
Och du är nog muterad Tapio, eller kanske är du från småland till och med, som tydligen skulle vara mutationernas mecka;)

Jag vill nog oxå åka till Göteborg vid närmare eftertanke;)
Det ska jag ju...snart. Vart ligger detta ställe, jag är helt lost i Götet.
Jag hittar från Nils Ericsson till femmanhuset till Andrum (veggoresturangen).
Eller ja, lite mer kan jag hitta, men det är knappt.

2008-02-06 @ 12:47:54
Postat av: Lena

Gran, Granmannen, Granis, Ralf Granman är du en enda eller många olika människor.
Tycker inläggen varierar i ton...multiple personlighet?
Jag vågar inte poka tillbaks på dig;)
För då kan du se mig, och jag är alla redan så synlig. Uppenbarligen.

2008-02-06 @ 12:53:23
Postat av: Elak

Hade totalt missat att TBI har overallsgasque idag (läs onsdag)

2008-02-06 @ 13:15:24
Postat av: Lena

För det är väl onsdag i dag?
Eller är jag helt lost?

2008-02-06 @ 13:20:52
Postat av: Fir dude

Jag hoppas att jag är samma person, men jag kan inget lova, ty jag är ingen mästare på metafysiska innebörder eller åkommor. Nej, att pöka är fel!

Elak, f..off! Du är ingen TBIare längre, du har blivit en bättre person ;) Jag sitter för övrigt nu på labben som du inte kom på. Ses på daghemmet!

2008-02-06 @ 13:31:14
Postat av: Lena

Att du alltid ska få allt bakom ansiktsfoten?
Ordvrängare där.

Så många alias gör mig förvirrad, nåja, det är ju alltid någon som sitter och har tråkigt och skapar nya kommentarer.

rasp rasp rasp rasp
Om du undrar så letar jag efter dörren ut till den riktiga världen (truman show)

2008-02-06 @ 13:45:31
Postat av: Tapio

Lena:
Detta ligger på vänstersidan, ganska nära utgången mot brunnsparken, inne i Nordstan. För er icke-göteborgare kan jag nämna att Femman bara e en DEL av köpcentret norstan. Det finns åttan o 6:an osv med ;)

Om ni går förbi glasskiosken..hälsa personalen från en finsk pojke med tuppkam som studerar i halmstad. De vet vem jag är :)

Annars brukar mainstreamsvaret om glass-ställe nummer ett vara "Lejonet & Björnen". Det ligger i direkt anknytning till glassfabriken med samma namn. En gång åt jag en bägare..jag tror man kunde få 6 kulor..men tog 5 kuor plus mjukgalss..om man fick?? KLART MAN FICK :D

2008-02-06 @ 15:06:48
Postat av: Granman

Alias är det inte, snarare artistnamn ;) Alla nicks betyder emellertid ungefär samma. Gran härstammar ifrån Granman (nu kommer du att påpeka att jag har använt "härstamma" vid fler än ett tillfälle, men har passade det faktiskt om man har granen i åtanke. vad har den? jo, en stam!), Fir Tree är gran på engelska, fir dude är en omskrivning av fir tree, fir tree man är Granman, fir tree dude är en omskrivning av fir tree man, granis är en försköning av granman.

Nog om detta, jag cyklade förbi dig för en timma sedan. Adjöken!

2008-02-06 @ 15:27:19
Postat av: Gran

För er som undrar har Elak bytt upp sig från TBI. Numera är han en stolt VIPare. Ses på dagcentralen, telmeth.

2008-02-06 @ 15:28:34
Postat av: Den Muterade Smålänningen

Du börjar röja din identitet Granman. Akta dig ;)

2008-02-06 @ 21:48:53
Postat av: Kuusimies

Här är ingen som döljer någon identitet =) Men jag vet vem du är ;)

2008-02-06 @ 21:56:33
Postat av: DMS

Gran: Gött! Jag oxå! Vi måste träffas på fika och diskutera mina förehavanden och vem jag är!

Lena: Jag beundrar dig som lyckas ta dig upp vid halv sju... Var många månvarv sedan jag var uppe så tidigt.

2008-02-07 @ 01:28:12
Postat av: Hans Assman eller kanske Granman, vem vet..

DMSdude, jag vill nog inte fika med dig. Jag dör av din odör! ;) Du läser till utvecklingsingenjör va?

Beröm mig, DMS. Jag är uppe klockan halv sju halva veckan, eftersom jag aldrig lägger mig.

2008-02-07 @ 01:42:57
Postat av: Statssekreterare Granman

Statssekreterare som i sekreterare för stats=statistik, ej statssekreterare som tex. Lars Danielsson (fy fan!).

Abstract: Jag har räknat lite på bloggarna från och med februaris initierande vecka, dvs från och med förra veckan. Sammanlagt inkluderar detta sju bloggar. Resultatet nedan.

Bakgrund: Denna D-uppsats jämför de olika "tillhörigheterna" på skolan/campus (och utgör även en klassindelning om ni frågar mig, och då menar jag klass som i samhällsklass och icke skolklass) och visar andelen skrivna inlägg. Till inlägg räknas kommentarer och skrivna bloggar. Lena tillhör TBI och Tapsa tillhör i sin tur Språk. Era blogginlägg räknas alltså också med i statistiken, vilket medför att ni får några handikappoäng. Vad förkortningen VIP står för bör ni veta, annars kan ni kolla på schemasidan. Shoot.

Statistik/mätvärden:

Antal bloggar: 7st
Antal inlägg TBI: ---- 40st (33%)
Antal inlägg Språk: --- 14st (12%)
Antal inlägg VIP: --- 58st (48%)
Antal inlägg övr ligister: -- 8st (7%)
Totalt antal inlägg: 120st (100%)

Diskussion/slutsats: VIP äger bloggen storartat och majestätiskt. Med ett förkrossande antal inlägg står man för hälften av hela studentbloggens innehåll och utklassar tvåan TBI, som förstoppande nog endast står för en tredjedel av det som skrivs.

TBI:s resultat är emellertid ungefär det förväntade, då det faktiskt är en TBI:are som skriver hälften av blogginläggen. Om Tapio därtill, skriver resterande hälft, bör Språk också komma upp i en tredjedel om vi ponerar att antalet kommentarer uppgår till en tredjedel (skit i teoridelen).

Språk har presterat under förväntan och kan inte annat än skämmas. De övriga behöver inte skämmas eftersom de knappt existerar. VIP kan få bli bjudna på glass av TBI. Språk får skämmas som tröstpris.

Tack till pojkar, rymden och såna där saker man har i toaletten för att det ska lukta gott. Ajdö. Adjö menar jag.

2008-02-07 @ 08:51:47
Postat av: Stolt språkare!

Hmm... hamnar ni inte lite utanför ämnet nu pojkar!?

2008-02-07 @ 18:36:47
Postat av: Lena

Äter glass nu;)
Oj då jag tror jag gav förstapriset, tröstpriset, och det icke existerande priset till mig själv.

2008-02-07 @ 19:58:55
Postat av: Gran

Som sagt.. Dagens yngre medelåldersfolk. Ni har så svårt för att ta förluster! TBI älskar förresten oss, det skanderade ni jämt på nollningen :) Vi var dumma nog att skrika åter några gånger.

2008-02-07 @ 20:18:50
Postat av: Lena

Vilken förlust?
Jag tog vinsten.

Jag skrek aldrig;)
Jag drömde nog att jag var där, eller ja. Jag vet inte. Osså blev allting svart.

2008-02-07 @ 22:39:57
Postat av: Gran

TBI förlorade bloggkampen stort ;)

Du skrek inte, för du tycker inte om högre ställt folk ;) "TBI älskar INFO!" mums!

2008-02-07 @ 22:51:23
Postat av: Lena

Trodde det var jag som skrev bloggen och därmed vann:)
Tycker inte om något högre folk - för det är rätt lågt att skryta om det;)

2008-02-07 @ 23:00:14
Postat av: Gran

Du har skrivit ganska många procent färre inlägg, din get =) Så säger alltid de lägre ställda ;)

2008-02-07 @ 23:03:41
Postat av: Lena

Ja vad vet jag.
Antagligen är det du som har tråkigast då med andra ord, och alla andra VIPare...sitter här och häckar varenda kväll.
Jag får i allafall betalt:)

2008-02-07 @ 23:14:11
Postat av: Gran

Jag njuter av att anmärka på dina bloggar och det får dig sysselsatt, vilket gör ditt jobb nödvändigt, vilket i sin tur leder till att högskolan inte lägger ner denna blogg. Annars hade du inte heller suttit här stup i kvarten ;)

Sedan kan det ju diskuteras huruvida denna blogg är bra i marknadsföringssyfte. Målgruppen är väl intressenter, men det är folk som redan pluggar på HH som läser :)

vippare kan göra flera saker samtidigt. Det måste vara jobbigt för dig som bara sitter vid bloggen och häckar ;)

2008-02-07 @ 23:18:13
Postat av: Lena

Jamen du har ju alldeles rätt, sitter ju och väntar på just dina inlägg hela tiden;)
Herre gud hur skulle jag annars överleva...he he
Jag försmäktar...(tar mig för pannan och ramlar ihop på golvet)
Eller ja, kanske inte.

Faktum är att jag har tillgång till statistiken på denna blogg och det har inte du.
Sant, mellan 200-500 är regelbundna bloggläsare.
Men varje dag sker ett mirakel, mellan 150 och 400 nya sidvändare dyker upp.
Men just det, de läser visst bara dina inlägg för jag glömde att det är du som håller bloggen vid liv;)

2008-02-07 @ 23:33:37
Postat av: Jennifer på Informationsavdelningen

Hej Granman!
Det är helt sant att bloggen har ett marknadsföringssyfte för Högskolan. Det är en kanal av många som vi använder för att informera om hur det är att plugga i Halmstad - och vem kan skildra detta bättre än de som redan läser hos oss?
Att våra egna studenter sedan också läser bloggen är en
bieffekt som vi välkomnar. Däremot vill vi inte att bloggens möjlighet till att skicka kommentarer ska bli ett forum för studenter att ventilera sitt missnöje över olika saker. Då är det bättre att man vänder sig direkt till dem som saken berör, använder sig av Kåren etc. Har du funderingar eller åsikter om vår webbplats eller något annat som rör Högskolans informationsarbete är du välkommen upp till oss på Informationsavdelningen. Kommentarer från studenter på bloggen är kul, men om det hela spårar ur och kommer för långt ifrån bloggämnet måste vi nog tyvärr titta på någon form av moderatortjänst för bloggen framöver.

2008-02-08 @ 09:37:20
Postat av: Granman

Hejsan! Det glädjer mig att något äntligen händer. Högskolan har inget ställe att ventilera sitt missnöje över olika saker. Man kan lämna in motioner, tala med folk etc, men ingenting verkar hjälpa nämvärt. Om man istället vill diskutera och framföra dessa negativa aspekter måste man ta till egna medel och skapa en diskussion, som den diskussionen om kåren för någon månad sedan.

Du föreslår att man vänder sig till kåren, men denna diskussion tänker jag inte ta här, eftersom den förmodligen omedelbart kommer att raderas. Jag nämner bara den stundande skyltdiskussionen, den omotiverade kåravgiften och att det fortfarande förekommer kompisröstningar i val - kanske i större utsträckning än någonsin. Allt redovisas inte och det försvinner pengar hit och dit. Förra året gick kåren back 1,6 miljoner. För två år sedan var siffran 1,9 miljoner. Detta är pengar som vi studenter får betala.

En moderatortjänst förekommer redan. Att radera inlägg som innehåller någon form av kritik, som vissa (läs k...) anser jag snarare vara av diktatorisk art. YGL och TF finns av en anledning. Åsyftar du utspårade diskussioner om helt oväsentliga ting (som jag själv också har deltagit i), talar vi om andra saker. Då kan det vara lämpligt. Men att stänga ute en öppen diskussion tycker jag är käpprätt åt helvete. Jag hävdar heller inte att bloggen är rätt plats för detta, men någon annan plats finns inte.

Med förhoppningar om vackert väder, en ny bra hemsida, en fortsatt bra blogg och en ÖPPEN DISKUSSION!

2008-02-08 @ 12:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback