Två tideräkningar

Varför kan man inte dela upp tid? Jag skulle ha velat att skoltid och fritid löpte separat. Tänk vad bra det skulle ha varit! Antingen skulle det fått ha varit ungefär vecka 50 år 2007 nu i skoltiden eller eventuellt att den var någonstans i mitten av förra veckan och bromsade upp litegrann.

Hur ska man hinna få den (förbannade) kurslitteraturen som bara vill vara slut eller på annat sätt krångla, när tiden rinner iväg i normaltakt? Om skoltiden till och med var tillbaka på förra terminen nu skulle jag kunna få in en uppsats i tid (vilket skulle resultera i att jag slapp krånglet med att inte vara med på kurslistan). Alla tycker vi väl att det är kul att få kommentaren, "jag hörde att du kanske dyker upp på den här kursen"? Med detta menade läraren att jag var den där eleven som inte var med på listan, på grund av brist på poäng, men att det kan vara så att jag kommer av intresse. Min tanke, som lät väldigt sarkastisk i mitt huvud, var då något i stil med: "Ja, nog tänkte jag dyka upp på B-kursen i och med att detta är mitt huvudämne och jag planerar att läsa till och med D".

Fritiden däremot kunde gärna flyta på snabbt i cykler. Jag fick flickvän fredagen den 4/1-2008. Nu ska vi äntligen ses igen på fredag denna vecka. Alldeles fööööör lång tid har gått sedan sist! Nu skulle jag ha velat att det var torsdag natt - på fritiden. Skoltiden däremot skulle inte få vara där på långa vägar för att då skulle jag ju ha ännu mer att ta igen skolmässigt på - mindre tid. Sedan när min kära Johanna kommer hit vill jag att tiden ska stanna eller i varje fall bromsas in.

Hm. Nu inser jag felet med min idé. Fritiden i mitt liv skulle ju förmodligen avverkas långt innan måstena. När jag har levt 50 fritidsår skulle jag kanske ha tagit mig till 20 av de andra. Då har jag 10 arbetsår kvar tills jag når den svenska medellivslängden; bara 8 år om jag lever enligt finsk standard. Ne, om det är så det ska bli hoppas jag att modellen bara gäller under skolåren. Eller. Hm. Jag får nog göra som alla andra och nöja mig med att all tid är samma tid och få "tummen ur" och göra det jag ska i tid. En vacker dag så...

God natt, gott folk!

Med nattliga hälsningar,

Tapio

P.S. Jag vet, sedan mina dagar som naturvetare på gymnasiet, att man enligt fysikens lagar kan få tiden att gå olika fort i relation till andra...men det hjälper ju inte mig att dela upp min egen tid.

Kommentarer
Postat av: Frågvis

Vad exakt vill du få tummen ur?

2008-01-22 @ 03:02:23
Postat av: Tapio

"...röven" brukar detta idiomatiska uttryck sluta med. Men precis som de flesta säger "Den som väntar på något gott..." utan att säga "...väntar aldrig för länge", hoppade jag över det ord som i detta fall var överflödigt. Det finns till och med de som bara säger "Den som väntar...".

Jaja. Jag hoppas att det var uttrett nu :)

2008-01-22 @ 12:26:39
Postat av: Granman

Mycket riktigt finns det folk som väntar, och vissa av dem väntar sannerligen för länge. Du, min käre tapsa, ska nog icke vänta med att dra tummen ur öppningen, ty den kan stoppa upp matens kretslopp! (Stoppa upp var ingen uppmaning)

2008-01-22 @ 12:30:23
Postat av: Tapio

Granman: Tapsa? Oj. Inte ofta man hör det smeknamnet i Sverige. Finne måntro?

2008-01-22 @ 18:03:04
Postat av: Gran

Nu när vi ändå talar om saker relaterade till människans anatomi (kroppsöppningar och piercingar, som i den andra tråden) passade du vitsigt nog på att klämma in en finne i din fråga. Ibland kan man fundera på om man verkligen är irriterande nog för att kunna klassas som en varande finne.

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa, soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa, ei vettä, rantaa rakkaampaa, kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien... :) Öitä, Tapsa =)

2008-01-22 @ 21:13:10
Postat av: Tapio

Gran:
vackert :D
Natt/öitä/Noches/night!

2008-01-22 @ 21:33:57
Postat av: Gran

Vackert, precis som jag. God natt min käre Tapsa!

2008-01-22 @ 22:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback