Jag är ett stolt blötdjur

Då var man hemma igen efter tre dagars kajakkurs i Blekinge, eller i mitt sekundära hem i Jönköping.

Mjuk säng kontra hårt liggunderlag.

Varmt täcke kontra kall sovsäck.

Pelargonior kontra myggmedel.

Välfungerande spis kontra gaskök.

Riktig mat kontra helfabrikat baserat på mjöl och socker.

En dusch med schampo kontra bräck Östersjövatten.


Ändå vill jag på något sätt tillbaka. Till det enkla.

Men så klart jag hade nog inte sagt samma sak om det inte vore för den blå himlen och solskenet under dessa tre dagar.


Kajakkursen var i alla fall underbar, cool, läskig, blöt, kall, panikartad, bäst, utvecklande, rolig och givande.

Jag har frivilligt rullat runt i kajaken, blivit hängandes upp och ner i det kalla vattnet.

Först under en sekund, sen tre och sen många.

Jag är en stolt säl.

Jag har lärt mig paddla rakt, lärt mig kanta (det vill säga tilta kajaken med hjälp av höft, mage, ben) så att man nästan står på högkant för att kunna svänga snabbare och lättare. Jag har lärt mig paddla baklänges, bromsa, paddla sidleds. Jag har lärt mig att livrädda och bli räddad:)

Jag är ett stolt blötdjur.


Det var många som testade den ökända eskimårullningen men jag avvaktade, kände att det var nog utmanande att hänga upp och ner lite grann. Men jag ska öva tills nästa träff i Blekinge äger rum vecka 33 och då ska jag minsann vara så pass modig att jag ska försöka.


I dag har jag legat på stranden, bränt mig på näsan samtidigt som jag mentalt förberett hjärnan på att jag kanske kommer att bli en person som kommer att nyttja vattnet mer än bara för att svalka sig vid sol.

Intressant hur man oformaterar, associerar annorlunda nu.
När jag tittade ut över vattnet innan tänkte jag, brrr kallt.
Nu när jag tittar ut över vattnet ser jag en bild av mig själv i kajak. I vattnet ser jag möjligheten att utöva en sport, att flyta, att ta sig fram och att dessutom leka genom att manöverera detta element:)

Minitriumf: Jag bara dök i, hängde upp och ner och väntade på att bli räddad
/Lena
  
Baslägret och min första lunch som inte var så pjåkig.
  
Jag lagar mat och leker ninja, dessutom gick det att göra utmärkta piruetter i kapellet runt midjan.
  
Jag diskar.
  
Vissa övar på eskimårullningar och jag tittar på.
  
Jag ninjar ner människor med min tighta outfit och mer eskimåförsök.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback